woensdag 31 augustus 2011

(Social) Event

Stoppelhaene


Pfoe het is weer voorbij! Plaatsgenoten zullen het herkennen. Het is bijna september, dus we hebben last van after holliday- a.k.a. ‘noa Stoppelhaene’-moeheid. De laatste week van augustus staat in Raalte (vestigingplaats van Guts Communication) in het teken van het oogstfeest dat al 6 decennia lang gevierd wordt ter ere van het ‘boerenbestaan’. De oogst (werk, buit, vakantie, diploma) is binnen, dus de haan kraait fris en vers vanaf het nieuwboren stoppelveld. Vijf dagen lang trilt het anders zo nuchtere Sallandse bolwerk op haar grondvesten. Het hele dorp loopt uit en gebroederlijk en eensgezind proosten we – schouder aan schouder –, real life op het goede leven.


Nouja… Real life? De Social media revival in festivalland is duidelijk voelbaar deze editie. Narrow Casting naast het hoofdpodium. Twitterberichten (# Stoppelhaene) vliegen door de lucht en het feest lijkt nog groter, mooier en gezelliger op Facebook dan in werkelijkheid. Voor de gelegenheid doopten mijn vrienden en ik het platform tot Feestboek! Zelfs de grootste laggards gingen overstag en creëerden voor de gelegenheid, al dan niet ter plekke hun personal social account. Er is immers geen bewijs van jouw te gekke avond als het niet online nabesproken of becommentarieerd is. ‘Niet gepost is niet gebeurd!’.


Het zet mij aan het denken. Ik kan zelfs niet ontkennen dat een lichte irritatie zich meester maakt van mij. Wat is de betekenis en waarde van de vele festiviteiten waar zoveel tijd en moeite in is gestopt? Is ‘een geslaagd feest’ überhaupt wel een tastbaar gegeven of is het (maar) een gevoel van geluk dat gemakkelijk te verplaatsen is naar een online platform? Willen we in plaats van bandjes kijken, oude bekenden tegenkomen en alle sores vergeten, eigenlijk niet gewoon laten zien hoe ontzettend groot ons netwerk is? En hoe stevig onze positie in de samenleving is? Zijn Hyves, Twitter, Facebook en linked-In eigenlijk de graadmeters van iets, wat we in bescheiden Salland niet in woorden en daden uit durven drukken: ego, showing off…


Of toch gewoon je gezicht durven laten zien?


Bizar...! Het zijn interessante ontwikkelingen voor een communicatiebureau als wij. Het blijft namelijk niet alleen bij communicatieactiviteiten die zich meer en meer verplaatsen naar het wereld wijde web. We staan kennelijk aan het begin van een tijdperk waarin het www. ons bestaan niet alleen gemakkelijker maakt, maar zelfs een essentieel deel van ons leven gaat uitmaken. Denk eens aan de veranderingen maar ook de mogelijkheden die dit biedt. Social media en digitalisering in de toekomst: Science fiction of Science facts?


Geschreven door: Martine Huisman


Geen opmerkingen:

Een reactie posten