vrijdag 2 januari 2015

Het uitvoeren van een ‘glocal’ strategie op Facebook

Het distribueren van regio specifieke content op een global page en het rapporteren erover.

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/het-uitvoeren-van-een-glocal-strategie-op-facebook
   


Ik wed dat bijna iedereen die dit leest Coca Cola, Starbucks, Heineken, KLM, of een selectie van deze bedrijven leuk vindt op Facebook. Het zijn geweldige internationale organisaties die vaak worden benoemd als pioniers op Facebook en andere sociale netwerken. De consument ziet de content in de tijdlijnen voorbij komen en lacht, hier en daar wordt een interactie uitgevoerd. Waar de consument waarschijnlijk niet over nadenkt is hoe er achter de schermen wordt omgegaan met het verspreiden van content voor zo’n multinational. Wie zijn er verantwoordelijk voor het maken van die content: is dat één iemand op het hoofdkantoor of zitten er in verschillende landen meer creatieven? Ziet een Italiaanse Mentos fan eigenlijk dezelfde content als een Nederlandse? En zo ja; vinden zij dezelfde dingen leuk?
Facebook lanceerde eind 2012 de optie om Global Pages op te zetten. Dit komt erop neer dat verschillende regiopagina’s worden samengevoegd onder één overkoepelende Global Page. Een fan uit Nieuw-Zeeland ziet automatisch de content die is gemaakt voor Nieuw-Zeeland en niet de content die de Nederlandse socialmediamanager heeft geplaatst. Het targeten van content op een specifieke groep mensen (geselecteerd op locatie of taal) is dus niet nodig. Andere voordelen van een Global Page zijn de volgende:
  • Je kunt switchen tussen de overall Global Page en verschillende regiopagina’s. Dit is handig voor de global verantwoordelijke social media manager
  • Iedere regio pagina krijgt een regiospecifieke vanity URL
  • Er is geen regiospecifieke naam voor de pagina (iedere pagina heeft dus als titel Coca-Cola en niet Coca-Cola Nederland of Coca-Cola Indonesië)
  • Iedere regiopagina kan een unieke profiel- en coverfoto uploaden. Ook kan er een unieke beschrijving worden ingevuld in de ‘about’ sectie: per regio kan dus een specifieke marketinguiting in the picture worden gezet.
  • Inzichten in regiospecifieke statistieken

Het op een global niveau overzien en aansturen van verschillende lokale pagina’s is bijna net zo mooi als een wereldreis maken. Zo zul je verrast worden door de grote verschillen in de manier waarop communitymanagement in Azië of Europa wordt uitgevoerd. Maar ook binnen regio’s zul je versteld staan van de mate waarin content aanslaat of niet. Een simpel taalgrapje kan ik Nederland hilarisch worden gevonden, maar onze zuiderburen kunnen daar weer heel anders over denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten