vrijdag 14 oktober 2011

INSPIRATIE

Het heeft even geduurd, maar hier dan eindelijk mijn tweede bericht voor de Gutsblog! 
Hoewel mijn vorige bericht een aantal blog tips bevatte, was de voornaamste reden dat het even heeft geduurd… WAAR SCHRIJF IK OVER? Geen inspiratie, druk, druk druk of gewoon even teveel andere prikkels. Allemaal redenen (of smoesjes, give it a name) waarom er niet uitkomt wat je in je hoofd hebt of wat je graag wil dat er uit komt.

Soms draai je teveel om de kern heen en waarom zou ik het nu moeilijker maken dan het is: bij deze gaat deze blog over INSPIRATIE! 

Ik besefte me ineens dat ik al bovenop het onderwerp zat. 
Verstrengeld in een ontwerpklus, waarop ik vastliep omdat mijn inspiratie op was, vroeg ik aan Martine:
"Heb jij nog een leuk klusje wat ik even ter afwisseling kan doen?" 
Haar antwoord: " Waarom schrijf je niet een blogbericht?" 

Tuurlijk! Dat is het… Iedere ontwerper/vormgever heeft vast wel eens zo'n moment: behoefte  aan nieuwe prikkels, rondjes blijven draaien en niet los kunnen laten wat er al ligt. Hiervoor gebruiken wij een hele mooie uitspraak: "KILL YOUR DARLINGS"!
Deze uitspraak komt oorspronkelijk uit de dichters en schrijverswereld om de inhoud van het schrijfwerk te optimaliseren. De lievelingen (darlings) staan metafoor voor de eerste ideeën, prikkels en geweldige ideeën waar de schrijver, of in ons geval de ontwerper, zich misschien wel teveel aan vast blijft houden. Durf te schrappen en te abstraheren, ofwel: durf  los te laten wat je misschien wel als zeer belangrijk, goed of subliem ervaart. 

Om onszelf er af en toe aan helpen te herinneren hebben wij de uitspraak in grote letters op de muur geschilderd. Soms moet je even een aantal dingen van tafel vegen om weer nieuwe aanknopingspunten te zien.
Jose heeft hiervoor trouwens ook een hele mooie uitspraak die wordt ondersteund met een daadkrachtige forehand.  "… en door." 

Dus voor nu en vooral voor mezelf:
KILL YOUR DARLINGS!!!  …en door!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten