maandag 18 maart 2013

Doodgaan raakt uit de mode


Column Salland Zakelijk december 2012


Zelfscannen in de supermarkt, doet u het al? U haalt uw boodschappen in huis, zonder langs de kassajuffrouw  te moeten. Dat konden we ons 20 jaar geleden toch niet voorstellen.
Vindt u het allemaal maar te hip? Neem van mij aan dat dat het niet is. Goed, we weten het nu wel een keer, (en u denkt misschien, ach mien jong wichie, wat weetie noe van vroggah), maar ik kan niet laten het nog eens te benadrukken: de wereld verandert in een ongelóóflijk hoog tempo. Nooit eerder ging het zo snel. Gisteren reden we vooral nog in dikke diesels, vandaag zijn de eerste electro- en bio-auto’s al op de weg. Overmorgen rijden we alleen daar nog in en trekken we onze wenkbrauwen op bij de gedachte aan donkere uitlaat-rookpluimen. De vergroening is in opmars. Van daktuinen uit subsidies tot groene stroom en online facturering.

De crisis van vandaag doet nog eens een schepje boven op de snelle verandering, want schaarste maakt vindingrijk. Wat denkt u van online een product pitchen, zodat er waarde gecreëerd wordt. Of het Groupon-fenomeen. En de lotenverkoop  voor de villa in Winterswijk. Originaliteit zorgt voor geld in het laatje. In het communicatievak levert ‘delen’ steeds meer op . Geheime recepten zijn iets uit de vorige eeuw.

Tegenwoordig kun je enkel innoveren en succesvol zijn door kennis te delen. Laat zien wat je in huis hebt: dat wakkert de nieuwsgierigheid aan. Gebruik Facebook, Pintrest, Twitter, LinkedIn. Samen kun je verder komen, door elkaars brein te prikkelen. Zo komt u mogelijk zelfs tot een nieuwe manier van organiseren, communiceren en verkopen. Als u weet hoe het menselijk brein informatie verwerkt, kunt u dat beïnvloeden. Strategisch en doordacht. Denk vooral aan plaatjes, beelden, foto’s, infographics. Interactief en bewegend. Weg met de geestdodende powerpoint, lang leve Prezi. Zet angsten aan de kant, verzamel uw ‘Guts’ en kijk vooruit. Wie achterover leunt en kiest voor de wacht-modus zal de sneltrein-van-vandaag missen.

Door trendwatchers te volgen (zij delen online en gratis) over hen lezen en naar hen luisteren, kunt u voldoende inspiratie opdoen voor een scherpe koers. Filter en kies. Is het niet heerlijk om uw ogen even te sluiten en te doen alsof het 2050 is? Hoe ziet de wereld er dan uit? Bedenk dat zo’n 60 jaar geleden de eerste mobieltjes naar Nederland kwamen. En dat nu meer dan de helft van de 1,5 miljard mobiele telefoons een smartphone is. Wat nou ‘we bellen’? Wat is common sense in 2040?

Trendwatchers voorspellen dat vrouwen dan sperma uit eigen beenmerg kunnen halen. De man is dan niet meer nodig voor het voortplantingsproces. Als dat zo is, wat betekent dat dan voor nu? Voor uw onderneming: kans? In het nanolaboratorium van Universiteit Twente zijn ze bezig met een lab-on-a-chip. Wauw, wat interessant. Over een paar jaar kunt u een heel laboratorium in uw lichaam krijgen, zo klein als een pilletje. Hierdoor weet u hoe uw gestel er voor staat. Voldoende vocht? Nee? Dan bliept er een bericht op uw smartphone: tijd om te drinken! Nestelt er een ziekte in uw lichaam? Ook dat wordt gesignaleerd en gecommuniceerd. Ik citeer: “Het minatuur-lab stuurt de gemeten waarden van stoffen in ons lichaam in de toekomst direct door naar een arts.” Worden uw botten broos? Ook dat ziet de chip. En middels vernuftige kopieermachines kunnen we uw schouder, knie of ellepijp al exact namaken. De dood raakt uit de mode. Werden we in 1950 gemiddeld nog 65, over 40 jaar worden we 120. U kunt maar beter hip zijn…


Barbara Fleer- Jansen
Eigenaar Guts Communication

Geen opmerkingen:

Een reactie posten