maandag 18 maart 2013

Massaal ingeënt tegen Oranjekoorts?


Column SallandZakelijk, mei 2012



Massaal ingeënt tegen Oranjekoorts?

Ik heb ze nog niet gezien. Rijk uitgedoste EK-winkels. Versierde pleinen. Gillende oranje-kuddes. En ik kan u verzekeren dat er met mijn ogen niets mis is; oranje is bovendien mijn favoriete kleur. De oranjekoorts komt maar langzaam op gang. Vooral alleenstaanden en ouderen tonen minder belangstelling blijkt uit onderzoek (GfK). Hoofdsponsor van ‘ons Oranje’ ING concludeert zelfs dat Nederlanders gemiddels 39,- per persoon over hebben voor het winnen van het EK. Daarmee is dit duel Nederlanders minder waard dan het WK in 2012, toen hadden we nog 47,- per persoon over voor de victorie. Is er een groter aantal vaccinaties uitgedeeld? Neemt de gekte van het wij-tegen-zij- gevoel af? Het afnemende virus heeft pittige gevolgen. Naast het Ik-Hou-Van-Holland-gevoel, dat vrij kan zegevieren (waardoor het ONS-gevoel zo lekker toe neemt), is er immers een maatschappelijk belang om het bloed in onze aderen oranje te laten kleuren. Want als we minder geld uitgeven aan oranje-attributen heeft dat directe consequenties voor de middenstand, producenten… Nergens last van en bent u een geluksvogel? Dan is het dringen geblazen bij de kassa’s van de C1000. Zij peppen voetbal-minnend-Nederland voorzichtig op. En er zijn meer mensen die kansen zien en pakken in deze tijd. Behalve inspelen op een groot evenement als het EK, biedt de recessie immers kansen. Het lijkt een kwestie van contra denken. Off the beaten track... Niks nieuw. Vintage is hip. En kijk naar de handel in oude materialen. Recyclings-bedrijven, op weg naar een triomf. En wat denkt u van 24/7 bezetting, in een harmonische sporthal? Weg met gezette tijden, omdat het zo hoort. Geef vandaag de creatieve kant van uw brein een extra kans. Bedenk bij de verkoop van uw product of dienst, hoe het zou zijn, als alles andersom zou zijn. Vergeet routine en tradities, denk in prestaties. Schrap uw agenda, focus vandaag want u heeft slechts één doel. Doe het eens. Het hoeft maar één keer. U zult uzelf verrassen. Als u er niet uit komt, kunt u altijd uw communicatiebureau nog bellen. U weet wel. Die ene waar alles oranje is.

Barbara Fleer-Jansen
Eigenaar Guts Communication

Geen opmerkingen:

Een reactie posten