Column SallandZakelijk, mei 2012
Massaal ingeënt tegen Oranjekoorts?
Ik heb ze nog niet gezien. Rijk uitgedoste
EK-winkels. Versierde pleinen. Gillende oranje-kuddes. En ik kan u verzekeren
dat er met mijn ogen niets mis is; oranje is bovendien mijn favoriete kleur. De
oranjekoorts komt maar langzaam op gang. Vooral
alleenstaanden en ouderen tonen minder belangstelling blijkt uit onderzoek
(GfK). Hoofdsponsor
van ‘ons Oranje’ ING concludeert zelfs dat Nederlanders gemiddels 39,- per
persoon over hebben voor het winnen van het EK. Daarmee is dit duel
Nederlanders minder waard dan het WK in 2012, toen hadden we nog 47,- per
persoon over voor de victorie. Is er een groter aantal vaccinaties uitgedeeld? Neemt
de gekte van het wij-tegen-zij- gevoel af? Het afnemende virus heeft pittige
gevolgen. Naast het Ik-Hou-Van-Holland-gevoel, dat vrij kan zegevieren
(waardoor het ONS-gevoel zo lekker toe neemt), is er immers een maatschappelijk
belang om het bloed in onze aderen oranje te laten kleuren. Want als we minder geld
uitgeven aan oranje-attributen heeft dat directe consequenties voor de
middenstand, producenten… Nergens last van en bent u een geluksvogel? Dan is
het dringen geblazen bij de kassa’s van de C1000. Zij peppen voetbal-minnend-Nederland
voorzichtig op. En er zijn meer mensen die kansen zien en pakken in deze tijd. Behalve
inspelen op een groot evenement als het EK, biedt de recessie immers kansen. Het
lijkt een kwestie van contra denken. Off the beaten track... Niks nieuw.
Vintage is hip. En kijk naar de handel in oude materialen.
Recyclings-bedrijven, op weg naar een triomf. En wat denkt u van 24/7
bezetting, in een harmonische sporthal? Weg met gezette tijden, omdat het zo
hoort. Geef vandaag de creatieve kant van uw brein een extra kans. Bedenk bij
de verkoop van uw product of dienst, hoe het zou zijn, als alles andersom zou
zijn. Vergeet routine en tradities, denk in prestaties. Schrap uw agenda, focus
vandaag want u heeft slechts één doel. Doe het eens. Het hoeft maar één keer. U
zult uzelf verrassen. Als u er niet uit komt, kunt u altijd uw
communicatiebureau nog bellen. U weet wel. Die ene waar alles oranje is.
Barbara Fleer-Jansen
Eigenaar Guts Communication
Geen opmerkingen:
Een reactie posten