maandag 18 maart 2013

“Wij zíjn de toekomst!”


“Wij zíjn de toekomst!”

BRON: driestedenbusiness
http://www.driestedenbusiness.nl/uitgave_artikel.asp?id=984

4-dsb-5_52.jpg
Barbara Jansen (32), Harm Hurenkamp (27) en Pim Jansen (24) zijn drie jonge en dynamische ondernemers die opereren vanuit de Stedendriehoek. Barbara is directeur van Guts Communication in Raalte, Harm van HJ Hurenkamp in Teuge en Pim van All-Inn Verspreidingen in Twello. Ze leggen zeven stellingen aan elkaar voor over de voor- en nadelen van jeugdig ondernemerschap.
Pim Jansen aan Barbara Jansen: “De sleutelwoorden van ondernemerschap zijn bestaansrecht, doortastendheid en passie. Leeftijd is daarbij onbelangrijk.”
Barbara: “Mee eens. Doortastendheid en passie zijn essentieel voor goed ondernemerschap. Volgens mij doet leeftijd er in dit verband niet zoveel toe, ondernemerschap zit in je bloed of niet. Bestaansrecht is een ander verhaal, want dat heeft tijd nodig. In mijn eerste jaren als ondernemer, had ik het gevoel dat ik me als jonge vrouw extra moest bewijzen. Net alsof ik steeds moest uitleggen dat het er niet toe doet hoe ik eruit zie, maar dat het erom gaat hoe goed ik in mijn vak ben en wat ik voor iemand kan betekenen. Na zeven jaar is dat gevoel wel verdwenen. Niet omdat ik ouder ben geworden, maar omdat ik meer ervaring heb en omdat meer mensen mij kennen.” Pim: “Ik ben het met je eens dat je als ondernemer wordt geboren. Dus moet je er gewoon voor gaan en je passie tonen. ‘No guts, no glory’. Bij gearriveerde ondernemers zie je nogal eens dat de passie af begint te nemen. Ik maak wel eens mee dat in gesprekken over de mogelijkheden van smartphones en tablets oudere ondernemers negatief doen over die ontwikkelingen, terwijl ze er nauwelijks iets over weten. Zij zijn behoudend geworden. Omdat ze bang zijn voor risico’s, hebben ze hun innovatiekracht verloren.” Barbara: “Wij kennen het klappen van de zweep misschien nog niet zo goed. Als
wij een paar keer goed op ons gezicht zijn gegaan, bruisen we misschien ook iets minder van energie.”

Harm Hurenkamp aan Pim Jansen: “Financiering is voor jonge ondernemers gemakkelijk te regelen.” 

Pim: “In mijn geval was het in eerste instantie niet gemakkelijk. Banken wilden wel kennis met me maken, maar zaagden me volledig door. Nu ik me na 3,5 jaar bewezen heb en goed de crisis heb doorstaan, weet ik dat ik vrij gemakkelijk geld kan krijgen. Dan moet het overigens wel om All-Inn Verspreidingen gaan. Toen ik eens bij een bank langs ging voor een rekening- courant voor maximaal 2500 euro voor mijn andere bedrijf, hoorde ik percentages, voorwaarden en tarieven waarvan ik van mijn stoel viel. De bankmedewerker wilde me alleen een rekening- courant verlenen als ik mijn complete portefeuille van All-Inn bij hen onder zou brengen. Over het algemeen denk ik dat het zeker niet eenvoudig is voor een jonge, startende ondernemer om geld te krijgen. Maar wie zich eenmaal bewezen heeft, kan net zo gemakkelijk geld krijgen als een ander.” Harm: “Omdat ik niet zoveel grote investeringen doe, heb ik gelukkig niet zoveel te maken met financieringen. Toen ik in het begin een rekening-courant wilde hebben, was daar praktisch niet aan te komen. Ik heb onlangs een minishovel en een aanhanger gekocht. Het eerste wat de banken opperden was lease. Ze luisterden niet naar mijn argumenten, want zo zit ik niet in elkaar. Als ik iets wil aanschaffen, betaal ik dat het liefst meteen. Ik vermoed dat banken liever in zee gaan met oudere ondernemers met ervaring.”
Barbara Jansen aan Harm Hurenkamp: “Een jongere ondernemer besteedt meer tijd aan zijn of haar privéleven dan een oudere ondernemer.” 

Harm: “Ik ben nog startend en heb dus nog niet alles dusdanig op rolletjes lopen dat ik veel thuis kan zijn. Ik moet gewoon meewerken. In deze situatie heb ik weinig tijd voor mijn privéleven. Dat krijg ik uiteraard ook vaak te horen van mijn vriendin. Ik hoop dat ik, naarmate mijn bedrijf zich verder ontwikkelt, meer rust kan nemen. Want ik weet niet of de overdreven nadruk van de vorige generatie op werken, werken en nog eens werken zaligmakend is. Ik denk dat het onze generatie lukt om sneller iets uit handen te geven.”
Barbara: “Ik vond het als kind vervelend dat mijn ouders er nooit waren en heb heel lang geroepen dat ik niet in hun voetsporen zou treden. Ik ben echter bang dat ik in precies dezelfde valkuilen stap. Als ik eerlijk ben beschouw ik privétijd als verloren tijd. Ik ben fanatiek, zie kansen en zet me overal voor in. Thuis ben ik bijna nooit. Mijn man werkt gelukkig ook lange dagen. Als ik tijd vrij weet te maken, vul ik die weer in met iets nieuws op ondernemersgebied.”
3-dsb-5_12.jpg
Harm Hurenkamp aan Barbara Jansen: “Het netwerk van de jonge ondernemer bestaat voornamelijk uit leeftijdsgenoten. Ervaringen van de oude garde zijn achterhaald.”
Barbara: “Mijn netwerk bestaat niet uit leeftijdsgenoten. Was het maar zo. Ik ben altijd de jongste. Ik zou het prettig vinden om met mensen van ongeveer mijn leeftijd te sparren. Dat wil niet zeggen dat ik niets kan leren van oudere ondernemers. Maar de wereld van onze generatie ziet er totaal anders uit dan de wereld van vijftigplussers. De snelheid en de stress zijn compleet anders. Ik ken eigenlijk niemand die een soortgelijk leven leidt als ik. Zo iemand zou ik graag willen ontmoeten.” Harm: “De collega-hoveniers waar ik voor werk zijn vaak van de oudere generatie. Ik probeer wel een netwerk aan zelfstandigen van mijn leeftijd om mij heen te bouwen. Hoewel ik daarnaast ook voor oudere vakmensen kies, vanwege hun ervaring. Ik merk overigens dat mijn generatie uit niet zo heel veel echt gedreven mensen bestaat. Ik wil ’s morgens om half zes in de auto zitten als ik aan de andere kant van Nederland moet zijn. Een dergelijk voorstel aan een samenwerkende partner levert nog wel eens gefronste wenkbrauwen op. Als het om beslissingen gaat, volg ik mijn eigen intuïtie. Ik heb niet echt een klankbord. Rond de aanschaf van de minishovel heb ik wel even de mening gepolst van mijn vader en van een ondernemer van mijn leeftijd. Maar eigenlijk zocht ik daarmee de bevestiging van de beslissing die ik feitelijk al genomen had.”
Barbara Jansen aan Pim Jansen: “Een jonge ondernemer neemt sneller beslissingen.”
Pim: “Ik was zeker in mijn eerste jaar nogal een snelle beslisser. Het ging van bam, bam, bam. En dat gold voor alle beslissingen, ongeacht of ze over duizend euro of veertigduizend euro gingen. Toen moest ik ook heel veel beslissingen nemen. Het is goed uitgepakt, maar soms maakte ik een fout omdat ik net iets over het hoofd had gezien. Inmiddels heb ik geleerd dat tijd een belangrijke factor is. Nu ga ik eerst brainstormen met anderen. Ik denk dat de kwaliteit van mijn beslissingen daardoor beter is geworden.” Barbara: “Elke ondernemer is volgens mij geneigd om snelle beslissingen te nemen, om de eenvoudige reden dat wij oplossingsgericht denken. Wellicht dat je als je ouder wordt, beter de consequenties van een beslissing kunt overzien. Als jonge ondernemers kennen wij die vaak niet. Dus hoeven we geen tijd te verdoen met daarover na te denken. Daarnaast denk ik dat oudere ondernemers hun beslissingen op grond van andere criteria nemen. Zij hebben hun huis, hun hypotheek, misschien zijn ze gewend aan een luxe leventje. Dan wordt het vasthouden en beschermen in plaats van veroveren.”
Pim Jansen aan Harm Hurenkamp: “Een jonge ondernemer maakt optimaal gebruik van sociale media en ander digitaal gereedschap.”
Harm: “Ik maak nog te weinig gebruik van sociale media. Ik moet het hebben van mond-tot-mond reclame. Omdat ik nog aan het groeien ben, wil ik ook niet teveel naar buiten treden, want anders kan ik het aangeboden werk niet meer aan. Wel vormen de sociale media een ontwikkeling waar ik in mee moet. Al weet ik nog niet wat ik in mijn branche aan bijvoorbeeld Twitter zou kunnen hebben.” Pim: “Ik werk met alle sociale media, hoewel er volgens mij nog een lange weg te gaan is voordat ze optimaal ingezet kunnen worden. Die ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen. Feit is dat jonge ondernemers open staan voor alle mogelijkheden om zich te laten zien en contacten te leggen.”
3-dsb-5_17.jpg
Harm Hurenkamp aan Pim Jansen: “Jonge ondernemers hebben meer inzicht in de toekomst dan oudere ondernemers.”
Pim: “Wij zíjn de toekomst. Ongeacht of je hebt over digitale instrumenten of over maatschappelijk betrokken ondernemen. Wij staan er middenin. Wij praten niet meer over sociale media, we gebruiken ze. Wij praten niet meer over duurzaamheid, we passen onze dagelijkse praktijk daarop aan. Voor All-Inn is het vanzelfsprekend dat we geen plastic om onze folders doen. Daar praten we niet over, dat doen we gewoon niet.” Harm: “Het lijkt me vanzelfsprekend dat jonge ondernemers vanuit hun dromen grote plannen maken voor hun toekomst. Of dat leidt tot meer inzicht in de toekomst weet ik niet, maar we laten de dingen niet op hun beloop. We willen vooruit denken.” Barbara: “Misschien hebben we zelfs wel minder inzicht in de toekomst dan oudere ondernemers. Wij krijgen een stortvloed aan impulsen en informatie over ons heen. De wereld gaat zo snel dat ik althans moeilijk in kan schatten hoe mijn vak er over vijf jaar uitziet. Dat maakt het lastig om al te ver vooruit te kijken.”
HJurenkamp is gespecialiseerd in bestrating, riolering, sloopwerk, hovenierswerk en de aanleg van glasvezelkabels.
Harm Hurenkamp startte 2,5 jaar geleden zijn bedrijf. Barbara Jansen begon op haar 25e metGuts Communication vanuit de schuur van haar ouders. Nu heeft ze een eigen pand en een team van zes medewerkers.
Pim Jansen nam 3,5 geleden All-Inn Verspreidingen over van zijn moeder. Het bedrijf heeft nu 55 mensen in dienst en een eigen kenniscentrum met statistische gegevens van heel Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten